Κορονοϊός σχολεία και παιδιά: Η στάση του Υπουργείου Παιδείας.
(Κορονοϊός σχολεία και παιδιά) Το τελευταίο διάστημα τα πράγματα με την πανδημία δεν πάνε καλά. Αυτό ήταν κάτι αναμενόμενο με την τακτική που ακολουθήσαμε εξ’ αρχής και που περιγράφαμε ήδη από την άνοιξη. Λίγα κρούσματα στην πρώτη φάση και μια απόλυτα φοβική στάση τότε και τώρα πληρώνουμε το λογαριασμό. Όμως πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτό που ζούμε ήταν αναπόφευκτο και ότι ακολουθήσαμε με ευλάβεια τις οδηγίες των ειδικών από την πρώτη στιγμή. Η πολιτεία έδρασε πάντα με συνέπεια σύμφωνα με τις δικές τους εισηγήσεις. Άρα οι ειδικοί έκαναν το λάθος;
Ας δούμε λίγο τη στάση της πολιτείας στο θέμα των σχολείων. Η Υπουργός Παιδείας σε κάθε ευκαιρία διατυμπανίζει ότι οι ενέργειές της έχουν την καθοδήγηση των ειδικών της επιτροπής διαχείρισης της πανδημίας. Ας παρακολουθήσουμε διαχρονικά λοιπόν το τι συνέβη με τα σχολεία από το Μάρτιο μέχρι σήμερα .
Κορονοϊός σχολεία και παιδιά: Η 1η φάση, τα παιδιά υγειονομικές βόμβες,χωρίς μάσκες ,με αποστάσεις, εκ περιτροπής.
Με το ξέσπασμα της πανδημίας το Φεβρουάριο στην Ευρώπη και βλέποντας τις εξελίξεις στην Ιταλία άρχισαν οι πιέσεις να κλείσουν τα σχολεία γιατί τα παιδιά αποτελούν επικίνδυνες εστίες μετάδοσης της νόσου, «υγειονομικές βόμβες» για τις οικογένειές τους και την κοινωνία. Τα σχολεία όντως έκλεισαν αρχές Μαρτίου. Κάτι ειπώθηκε για προαιρετική τηλεκπαίδευση αλλά εντελώς ανοργάνωτα και αποσπασματικά, χωρίς να προχωρήσει η ύλη και «με επαναλήψεις». Έτσι παρέμειναν κλειστά μέχρι το Μάιο όταν φτιάχτηκε το νέο σενάριο.
Επιστρέφουμε με αποστάσεις και μέτρα. Τότε οι μάσκες δεν είχαν αποθεωθεί και δε βρίσκονταν στο πρόγραμμα, οπότε οι δάσκαλοι και οι καθηγητές υποχρεώθηκαν με μεζούρες να μετρούν τις αποστάσεις μεταξύ των θρανίων σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου (1,5 μέτρο διαγωνίως από μαθητή σε μαθητή που θα κάθονταν ένας σε κάθε θρανίο). Τα τμήματα μοιράστηκαν στη μέση και έρχονταν στο σχολείο εκ περιτροπής, διαφορετικές ημέρες.
Το κρυφό χαρτί ήταν η περίφημη υπεύθυνη δήλωση όπου χωρίς άλλο έλεγχο ένας μαθητής δήλωνε ότι κάποιος στο σπίτι ήταν ευπαθής ή ότι ο ίδιος είχε κάποιο πρόβλημα και έτσι δεν ερχόταν στο σχολείο χωρίς να προσμετρώνται απουσίες. Αυτό έριξε τις παρουσίες πολύ κάτω από το 50%. Η υπεύθυνη δήλωση ίσχυε για τους μαθητές και όχι βέβαια για τους εκπαιδευτικούς με τα ίδια προβλήματα.
Κορονοϊός σχολεία και παιδιά: Δεν έγινε καμιά προετοιμασία το καλοκαίρι.Τα παιδιά με μάσκες.
Κι έτσι με τα ψέματα φτάσαμε στις διακοπές. Πέρασαν οι καλοκαιρινοί μήνες μέσα στην ευφορία του θριάμβου της πρώτης φάσης. Δεν έγινε καμία προετοιμασία, δε λήφθηκε κανένα μέτρο προετοιμασίας για τη χρονιά που ερχόταν, δεν εστάλη κανένα έγγραφο. Το κράτος και η εκπαιδευτική κοινότητα ήταν σε διακοπές και μάλιστα υπήρχε τόση αισιοδοξία ώστε ανακοινώθηκε ότι τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 Σεπτεμβρίου, νωρίτερα, για να αναπληρωθεί μέρος της χαμένης ύλης της προηγούμενης χρονιάς. Λίγο πριν ανοίξουν όμως φάνηκε ότι κάτι δεν πάει τόσο καλά, οι γονείς με τα δεδομένα που είχαν από την άνοιξη αντιδρούσαν κι έτσι ανακοινώθηκε αναβολή του αγιασμού για τις 14 και παραγγελία μασκών για όλα τα παιδιά που θα τους δίνονταν σε δύο δόσεις γιατί πιά οι μάσκες ήταν το νέο αφήγημα.
Κορονοϊός σχολεία και παιδιά: Το Σεπτέβριο τα παιδιά δεν μεταδίδουν τη νόσο.Το φιάσκο των μασκών.
Ταυτόχρονα δηλώθηκε σε όλους τους τόνους ότι τα παιδιά δε μεταδίδουν τη νόσο αναιρώντας τα όσα είχαν ειπωθεί παλαιότερα. Άρα δεν θα τηρούνταν αποστάσεις ούτε θα μοιράζονταν τα τμήματα. 25 και 27 παιδιά σε μια σχολική τάξη αλλά με μάσκες και στην αυλή των σχολείων τα παιδιά χωρίς μάσκες αλλά με αποστάσεις και αυτοσυγκράτηση. Τα τμήματα χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και κάθε ομάδα θα ακολουθούσε διαφορετικά διαλείμματα με απόσταση λίγων λεπτών. Ανοιχτά ειπώθηκε ότι δεν υπήρχαν τα χρήματα για να προσληφθούν εκπαιδευτικοί και να γίνουν δύο οι βάρδιες.
Και φτάσαμε στον αγιασμό. Η πρώτη φουρνιά μασκών που κόστισε εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ οδήγησε σε φιάσκο. Μάσκες για κυκλωπάκια που φτιάχτηκαν έτσι γιατί «έγινε λάθος στις προδιαγραφές». Αφού το γεγονός έγινε αιτία σαρκασμού στα μέσα δικτύωσης τα παιδιά αγόρασαν τις δικές τους μάσκες και οι παράγοντες υποσχέθηκαν ότι η δεύτερη φουρνιά -που δεν έφτασε τελικά ποτέ στα σχολεία- θα ήταν κανονική. Φυσικά κανείς δεν ανέλαβε τη ευθύνη για το φιάσκο. Με αυτές τις συνθήκες η εκπαιδευτική διαδικασία ξεκίνησε μετ’ εμποδίων.
Κορονοϊός σχολεία και παιδιά: Οι υπεύθυνοι καθηγητές covid.
Ορίστηκαν στα σχολεία καθηγητές «υπεύθυνοι covid» που χωρίς καμία εκπαίδευση προσπαθούσαν να διαχειριστούν μαζί με τους διευθυντές τα προβλήματα. Εγκύκλιοι καθημερινές που συμπλήρωναν, επέκτειναν και αναιρούσαν τα προηγούμενα. Ατέλειες τρομερές. Να αναφέρουμε μια για παράδειγμα. Αν ένας μαθητής παρουσίαζε υψηλό πυρετό και άλλα συμπτώματα covid και έκανε τεστ που έβγαινε θετικό θα έπρεπε αυτός και το τμήμα του (όχι οι εκπαιδευτικοί) να μπουν σε καραντίνα 15 ημερών. Αν δεν ήθελε να κάνει το τεστ τότε μπορούσε να επιστρέψει μετά από 48 ώρες παραμονής σε ασυμπτωματική κατάσταση και φυσικά το τμήμα του συνέχιζε κανονικά.
Μεγάλη η γραφειοκρατία και χαμένος χρόνος για να κλείσει ένα τμήμα. Και φυσικά το σπουδαιότερο, παρά τις προσκλήσεις από τους διευθυντές κανένα τεστ σε οργανωμένο έλεγχο σε σχολείο. Τμήματα έκλειναν καθημερινά αλλά το αφήγημα του υπουργείου συνεχιζόταν: τα σχολεία δε μεταδίδουν. Τα ποσοστά είναι μικρά. Μα πως να μην είναι μηδενικά αφού δεν γίνονταν τεστ; Όμως παρά την ιδανική εικόνα που παρουσιαζόταν οι οδηγίες αυστηροποιήθηκαν. Τα παιδιά έπρεπε να φορούν μάσκες και στην αυλή.
Κορονοϊός σχολεία και παιδιά:Νοέμβριος, τα παιδιά δεν μεταδίδουν αλλά η κοινωνικότητά τους μεταδίδει.
Όταν τα κρούσματα την κοινωνία αυξήθηκαν και οι ΜΕΘ άρχισαν να γεμίζουν έκλεισαν τα γυμνάσια και λύκεια με την αστεία όσο και παράλογη δικαιολογία ότι η κοινωνικότητα των μεγαλύτερων παιδιών είναι επικίνδυνη. Τα παιδιά δεν μεταδίδουν αλλά η κοινωνικότητά τους μεταδίδει. Όποιος κατάλαβε κατάλαβε αν και όλοι καταλάβαμε. Τα δημοτικά όμως έμειναν ανοιχτά. Οι κακές γλώσσες είπαν ότι αυτό έγινε για να μη δοθούν και άλλες άδειες ειδικού σκοπού στους γονείς αλλά η επίσημη άποψη στηριγμένη στην εισήγηση των ειδικών ήταν ότι τα παιδιά δεν αποτελούν κίνδυνο και απειλείται ο ψυχισμός τους αν κλειστούν μέσα. Ανοιχτά έμειναν και τα ειδικά σχολεία με παιδιά που εκ των πραγμάτων ήσαν χωρίς μάσκες.
Η θεωρία ανατράπηκε όταν τα πράγματα αγρίεψαν περισσότερο με τους νεκρούς και τους διασωληνωμένους. Έκλεισαν και τα δημοτικά με επίσημη δικαιολογία ότι φταίει η κινητικότητα των γονιών που τα πηγαίνουν σχολείο. Ο νοών νοείτο. Βέβαια στις 17/11 ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δήλωσε «τα σχολεία θα ανοίξουν. Δε θα πάμε ασφαλώς με κλειστά σχολεία ως τα Φώτα». Μια ακόμη δήλωση που δεν εκπληρώθηκε.
Φταίνε οι ειδικοί; Φταίει το ότι γίνονται ουραγοί στην πολιτική εξουσία που τους επέλεξε για συγκεκριμένους λόγους;
Που βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή; Τα σχολεία κλειστά ως τα Φώτα. Άλλοι ειδικοί λένε ότι θα ανοίξουν μετά από τις γιορτές. Άλλοι λένε ότι πρέπει να το συζητήσουμε τότε και άλλοι μιλάνε για άνοιγμα το Μάρτιο. Φταίνε οι ειδικοί; Φταίει το ότι γίνονται ουραγοί στην πολιτική εξουσία που τους επέλεξε για συγκεκριμένους λόγους; Φταίει που ο εναγκαλισμός με την εξουσία και τα ωφελήματα που απορρέουν από αυτόν οδηγεί σε σιωπή όταν τα δεδομένα βοούν; Πάντως η εικόνα του φούρνου του Χότζα που παρουσιάζεται στο θέμα των σχολείων δεν είναι μοναδική στη διαχείριση της πανδημίας. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε και είναι τραγικά.
Υ.Γ. Πριν προλάβουν να δημοσιευθούν οι πιο πάνω γραμμές ήρθε η ανακοίνωση για παράταση του lockdown στα σχολεια μέχρι 7/1. Αξιζει να διαβάσουμε την επιχειρηματολογία που ανέπτυξε η καθηγήτρια της επιτροπής που παρεαπέμπει στις γνωστές δηλώσεις του αντιπροέδρου το Εδεσαϊκού. Αν καταλάβετε κάτι περισσότερο από όσα εγώ ζητώ συγγνώμη.
Η καθηγήτρια Βάνα Παπαευαγγέλου, στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου της Δευτέρας, αναφέρθηκε στο συγκεκριμένο ζήτημα, εξηγώντας τους λόγους που η Επιτροπή εισηγήθηκε τη διατήρηση των κλειστών σχολείων, γεγονός που αποτέλεσε τον οδηγό για την απόφαση της κυβέρνησης.
«Παρά την υποτονική βελτίωση στην επιδημιολογική εικόνα στη χώρα, εισηγηθήκαμε την αναβολή του ανοίγματος των σχολείων για δύο λόγους. Το πιο σημαντικό κριτήριο από την έναρξη της πανδημίας είναι η εικόνα στις ΜΕΘ και η εικόνα στις ΜΕΘ δεν βελτιώθηκε. Έτσι οποιαδήποτε κινητικότητα εντός και εκτός των σχολείων θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα.
Αμφισβητήθηκε επίσης το όφελος του ανοίγματος των σχολείων αφού απέμεναν ημέρες μέχρι τις διακοπές των Χριστουγέννων. Η απόφασή μας δεν αναιρεί τη θέση ότι τα σχολεία είναι τα τελευταία που πρέπει να κλείνουν και τα πρώτα που πρέπει να ανοίξουν. Η τηλεκπαίδευση λειτουργεί άριστα, αλλά τίποτα δεν συγκρίνεται με τη δια ζώσης εκπαίδευση. Εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε ότι δεν παρατηρείται μετάδοση στα σχολεία, ειδικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Για αυτό εισηγηθήκαμε το άνοιγμα των σχολείων μετά τα Φώτα».